Saturday 25 September 2010

En måned i Roma...

I dag har jeg bodd en måned i Roma, shit som tiden flyr kan den ikke gå litt saktere! Nå har jeg høstferie og den skal brukes til å arbeide med skole og nyte vakre Roma. :)

Hittil å ha bodd i Roma har vært en spennende og gøy erfaring. Jeg føler meg ikke lengre som en turist, da kartet ble lagt bort etter bare noen dager i byen. Nå er jeg kjent over de viktigste stedene og gatene i Roma, så trenger noen en guide i Roma er det bare å spørre.

Jeg har opplevd/ sett  både gode og dårlige sider ved Roma /Italia, som har gjort at jeg har fått et nytt perspektiv på  mitt Italia. Hver dag går jeg forbi tiggere som bor på gata, det er vanskelig å hele tiden overse dems triste øyne og "rop" for hjelp. Her om dagen gikk jeg alene hjem og måtte gå forbi en gammeldame som tigde. Jeg tenkte: " Ikke se meg, kunne jeg ikke bare vært usynlig nå", men jeg følte meg ikke så veldig bra da hun sa til meg: "Mis scusa seniora per favore"! Så begynner å bli litt lei alle tiggere, men de  minner meg på hvor fantastisk liv jeg har i forhold til dem,  men det det kjennes ofte urettferdig og vondt.

Jeg bor i Trastevere som blir kalt: "Hjerte av Roma" å det er det. Det er så utrolig koselig området, med få turister. Trastevere er italieneres festested,  og det merkes. Fra torsdag til søndag er det da italienerne drar ut da er det  bråk og støy utenfor leiligheten min som kan være veldig irriterende da det er skole dagen etter.  En kveld langt på natt satt det en gjeng med italienske jenter å sang "Hakuna Matata" og "I want to break free", men de kunne ikke så mye av sangen da engelsken ikke er på topp, synd for de tenkte jeg. Så det ente med at jeg ble så sint at jeg sa tilslutt "åå jeg hater Italienere"! Overasket over at det kom ut av meg? Det var jeg. Men iblant blir denne mengden med italienere litt mye av de gode. Spesielt sure isdamer!

Det å bo i en storby og være omringet av så mye historie gjør Roma til en fantastisk by som jeg bare elsker!
Her er en liten video over Trastevere:




Ciao!

No comments:

Post a Comment

Thank you for commenting! I adore to read them all! <3
xx